Skyddar ni er?

20120507-154358.jpg

25% rabatt har Kicks på solskydd just och detta rekommenderade solskydd från Biotherm fick jag för 218 kr istället för ordinarie 290 kr. Det är ett av de få solskydd som är anpassat att kunna användas både till ansiktet och kroppen.

Min klasskamrat kom till föreläsningen mycket brunare än vanligt (det har varit bra soligt i Linköping i några dagar) och jag skojade lite lätt och sa: ”du glömde väl inte solskyddet?”. Hon svarade att hon inte ”tror” på solskydd och har aldrig använt det eller kommer att göra det under hela hennes liv. Jag blev så paff!! Det är hennes beslut och jag kände att hon får göra som hon vill. Jag kan dock tillägga att jag har några hudläkare i släkten och ända sedan barnsben har de tjatat om hur viktigt det är att jag smörjer in mig med solskydd. Så snälla, gör det ni också. Jag kan även skriva ett separat inlägg om solen och dess påverkan på vår hud. Tills dess får ni helt enkelt bara lita på mig. Ta hand om er ute i solen!

4 thoughts on “Skyddar ni er?

  1. D-vitamin är livsviktigt, använder man solkräm hela tiden mitt på dagen i Sverige får man ju brist på det!😦
    Sedan är ju tyvärr de flesta solkrämer inget vidare eftersom de innehåller cancerframkallande ingredienser.
    Naturliga solskrämer som de från Badger Balm eller Eco Cosmetics är i så fall att föredra, skulle själv aldrig använda annat än naturliga/ekologiska.
    Viktigt att tänka på är ju också solvett, de flesta nordbor verkar tro att de kan vistas hur mycket som helst i solen trots känslig och blek hud, de kan man ju inte vare sig med eller utan solkräm.
    Kläder,solhatt och skugga är trots allt det bästa skyddet.
    Men hallonfröoljan som du hade beställt är ju också väldigt intressant med sin Spf på 28-50, har varit nyfiken på Hallonfröolja i ett par år, hur tycker du att den fungerar som solskydd?

    • Hej Estelle, vad roligt att du kommenterar. Du verkar vara påläst men ändå skulle jag vilja länka till mitt informativa inlägg ang. solen och dess strålar https://aidasmakeup.wordpress.com/2012/05/25/solskydd-for-er-egen-skull/ . Jag håller med dig, vi behöver D-vitamin men är det verkligen värt det att få det genom att sola? Vi får i oss en hel mängd mycket skadlig UVA-strålning genom att inte använda solskydd. Det många glömmer är att vi kan få oss D-vitamin genom kosttillskott, utan att behöva låta huden ta stryk. Visst är det fantastiskt?😀

      Ang. att solkrämer innehåller cancerframkallande ingredienser är en diskussion jag har försökt följa men än så länge verkar det inte ha kommit ett svar svartpåvitt utan det är en del som säger ja och en del som säger nej. De flesta studier som jag har läst har om verkar komma fram till att även om det har visat sig finnas en liten del toxina ämnen i urinet så har det varit en såpass liten mängd att den ansetts som obetydlig. Därför har jag valt att ändå fortsätta använda syntetiskt framställda solskydd och att även skriva om dem eftersom att jag verkligen tror att de gör mycket mer nytta än skada. Däremot, ska jag säga dig att jag är jätteintresserad av att använda de naturliga varianterna – tackar och bockar för tipsen på de olika märkena naturliga solskydd. På grund av mitt stora förråd av solskydd känner jag att jag måste förbruka mina nuvarande innan jag köper på mig något nytt men jag ska definitivt ha Badger Balm och Eco Cosmetics i minnet!🙂 Jag håller absolut med dig angående solvett, något vi ibland verkar ha brist på. Att vi ska ha kläder, solhatt och att sitta i skuggan tycker jag är utmärkt! Jag sätter mig mycket hellre i skuggan med en solhatt men vi får inte glömma att solens strålning även når oss där, även om den når oss långsammare. En vit t-shirt motsvarar ungefär spf 7 vilket är jättebra men efter några timmar i skuggan har solen hunnit göra mycket ändå så bäst är om vi också använder solkräm och inte helt förlitar oss på kläder och skugga🙂

      Hallonfröoljan började jag småanvända för 3 månader sedan och stoppade sedan användningen efter en vecka eller så eftersom att jag kände att jag ville hårdtesta den under soligare månader istället. Därför vågar jag inte riktigt uttala mig om den just nu men ska snart börja använda den igen, så håll utkik på bloggen så kommer det en recension om några veckor.

      Tack för din kommentar – blir så glad när ni är så kunniga och kommer med synpunkter, oavsett om de överensstämmer med mina eller ej. Kram!

Jag blir alltid glad av kommenterar och kommer ge er svar här i samma fält för att lättare följa diskussionen. All spam och reklam undanbedes.

