Husmorliga tips

Tänkte starta en kategori här på bloggen med husmorliga tips och idéer. Jag försöker så gott det går att byta ut allt det kemiska mot naturliga ingridienser, jag är fortfarande bara nybörjare men vissa av mina rutiner är klockrena, så varför inte dela med mig!

Jag får väldigt fett hår ganska snabbt efter dusch och eftersom att det inte är bra att tvätta hårbotten varje dag så är torrschampon en väldigt bra idé! För er som inte vad det torrschampon är så är det oftast ett puder man sprayar in i håret som mattar ned hårbotten och räddar läget. Håret blir absolut inte som nytvättat men det där fettglanset går bort vilket gör väldigt mycket.

Jag har använt många olika torrschampon men eftersom jag har väldigt mörkt hår och pudret oftast är vitt så lämnar det en askig färg hur mycket jag än gnuggar in torrschampot. Jag kan uppleva att torrschampon tar slut väldigt snabbt vilket blir ganska dyrt i längden.

För två år sedan fick jag panik en morgon, mitt torrschampo tagit slut och jag hade ingen tid att duscha. Jag sprang in i köket och försökte hitta en nödlösning, något pudrigt och vitt. Vet ni vad min nödlösning blev? Vetemjöl! Jag tänkte eftersom att vi ändå använder vetemjöl när vi bakar för att få bort ”det fettiga” så varför borde det inte fungera i håret? Vetemjöl är ju ändå något naturligt, så jag provade det och det gick finemang! Från och med då så körde jag på vetemjöl varje gång, billigt och bra. Det enda minus det hade var att även fast det var finkornigt så kunde det blir små små damm-liknande filurer i håret, man märkte det bara när man kollade jättenoga och jättenära i håret.

Nu har jag övergått till bikarbonat, för det är mer finmalet och syns mindre i håret än vetemjöl. Det ger inte den där damm-effekten och är också väldigt billigt! Jag har köpt en hel burk på ett halvt kilo för 30 kr och har inte ens förbrukat 1/5 och jag har haft den i ett år. Naturligt, billigt och miljövänligt, as good as it gets

I’ve always used different dry schampoo’s as a last minute soulution mornings my hair has looked like it has been dipped in oil and there was been no time to shower. I’ve felt that dry schampoos runt out quickly, and the’ve always left an ashy colour in my dark hair. One morning my dry schampoo beholder was empty and I panicked so I ran in to kitchen looking for something white and powdery like. Do you know what I found? Wheat flour, it turned out to work out great! The only minus was that it could leave a dusty effect on my hair, but only if you looked in to my hair very very closely. So after one year I thought of using bicarbonate instead. It’s more milled than wheat flour and it doesn’t give that dusty-effect. Bicarbonate is kind to your scalp, cheap for your wallet and kind to the environment .

4 thoughts on “Husmorliga tips

  1. Spännande lösning! Jag har faktiskt aldrig testat ens torrschampo, men mitt hår är så extremt torrt att det knappt ens blir fett om jag väntar en hel vecka med tvätt.

    • Varsågod fina du! Vad kul och hoppas att att det fungerar lika bra för dig, lova att återkomma!🙂 jag funderar fortfarande på de där 10 produkterna, jag är uppe i 7 och försöker komma på de sista haha

Jag blir alltid glad av kommenterar och kommer ge er svar här i samma fält för att lättare följa diskussionen. All spam och reklam undanbedes.

