Nytt från Akoma Skincare

IMG_2114

Det engelska Akoma Skincare är ett företag som jag har kommit i kontakt med tack vare att fina Viola nämnde en av deras produkter lite snabbt i sitt videoinlägg för några veckor sedan. Akoma är det företag som tänker på omvärlden, medmänniskor och miljön medan de skapar sina SPA/hudprodukter. De vill bidra med ekonomisk tillväxt i utvecklingsländer, speciellt i Ghana där de upprätthåller kooperativ i olika delar av landet. Just i Ghana är insamling, bearbetning och försäljning av shea-nötter/smör en viktig inkomstkälla för kvinnorna i samhället och sheanöten är en välanvänd råvara i Akomas produkter. Akoma och deras anställda skördar och tar hand om råvarorna på ett sätt som inte ska störa det lokala skosystemet och dessutom följer Akoma Fairtrades riktlinjer. De vill satsa på rättvisa priser, goda arbetsvillkor, ekonomisk- och miljöhållbarhet och rättvisa handelsvillkor. Du kan läsa mer här.

Min beställning tog drygt en vecka att få hem och den innehöll:

Melon Seed Oil (60 ml/1,99 £) som ska vara utmärkt för oljig och aknebenägen hy.
Tamanu Oil (30 ml/3,41 £) som ska hjälpa återställa skadad hy, bl.a. akneärr.
Rasberry Seed Oil (30 ml/2,91 £) som har anti-inflammatoriska egenskaper och har dessutom både UVA/UVB-skydd och ett SPF mellan 28-50 (!!)
Last but not least har jag även beställt hem deras högt omtalade Black Soap (120g/3,47 £) som ska göra under för hela kroppen och ska dessutom fungera som sminkborttagning (!!)

Jag är väldigt nyfiken på dessa produkter och ska börja använda de så fort mina nuvarande produkter har tagit slut, lovar att återkomma så fort jag har provat dessa en tid.

9 thoughts on “Nytt från Akoma Skincare

  1. Alltså fantastiska priser måste jag säga. 1.99£ är väl 20 kronor? Fairtrade brukar väl vara lite dyrare. Men det spelar ingen roll vad det är. Det är ändå SJUKT billigt!

    • Eller hur?! Jag hade förväntat mig mycket högre priser! Jag var tvungen att lägga band på mig för att inte köpa allt samtidigt. Man kan ju inte använda alla grejer på samma gång🙂 Ja, pundkursen ligger runt 11 kr så strax över 20-lappen!

      • Ja herregud pundet är riktigt billigt just nu. Faktum är att den ligger strax under 10 kronor. Dags att handla grejer från Storbritannien😉 blev riktigt sugen på att köpa så vill väldigt gärna ha en utvärdering av produkterna😀 men jag väntar fortfarande på mitt paket från lookfantastic.com. Har ju köpt primern från Urban decay som du recenserade. Men det har gått över 20 dagar sedan jag beställde och de sa att den skickats. Hur lång tid har leveransen tagit för dig?

      • Men du skojar? Under 10, jisses!! Vad kul att du beställde UDPPn, du kommer inte ångra dig. Jag minns en gång att ett paket dröjde ungefär 3 veckor innan det dök upp, oftast har det tagit 10 dagar för mig att få hem paket. Du ska nog inte oroa dig, men om det dröjer mer än 4 veckor tycker jag att du ska kontakta de. Har du öppnat ett konto? Har för mig att man kan följa sin order för att se vart den är, hoppas du får hem den snart i alla fall!

      • Ja alltså 28 januari beställde jag. Och i mailet jag fick när de berättade att ordern var skickad så var det en länk där man kunde följa paketet. Men jag har aldrig kunnat se något på den sidan. Mailade dem för två dagar sedan, inget svar än.:/

      • Vad konstigt! Men du, håll ut några dagar till så får vi se. Jag skickade nämligen ett alla hjärtans dagpaket till min mamma den 12 och den kom inte fram förrän 19 (igår). Inrikespost ska ju inte dröja mer än 1-2 dagar och denna gången tig det en hel vecka (!!). Det kanske är postkontoret som har fullt upp eller ngt liknande. Prova att ring ditt lokala postkontor eller gå till ditt vanliga utlämningställe och säg att du inte fått hem ngn avi men att paketet borde ha kommit fram. Kanske avin hamnade på villovägar?

    • Jag är så nyfiken men lovade mig själv att jag måste använda slut min nuvarande rengöring innan jag får börja med denna (har aldrig lyckats vänta innan så det kommer bli intressant att se hur jag kommer te mig)

  2. Ping: Recension: Original Ghanaian Black Soap | "En vällagd makeup är en flirt mellan kemi och måleri"

Jag blir alltid glad av kommenterar och kommer ge er svar här i samma fält för att lättare följa diskussionen. All spam och reklam undanbedes.

